تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
کد خبر : 1899

حریم دریاچه شورابیل جای ساخت و ساز و مسجدسازی نیست

حریم دریاچه شورابیل جای ساخت و ساز و مسجدسازی نیست
دلیل ایجاد نمازخانه با وجود زیرساخت‌های متعدد مذهبی آن هم در زیستگاه طبیعی و قابل اتکای محیط زیستی تالاب شورابیل چیست؟ با چه دیدگاه کارشناسی این تصمیم گرفته شده و آیا بازخورد منفی این اتفاق در بین مردم، از فواید ساخت یک عبادتگاه بیشتر نخواهد بود؟

شورابیل از نظر تحقیقات زمین شناختی قدمتی بالاتر از دریاچه ارومیه دارد ،تنهاترین دریاچه طبیعی درون شهری ثبت ملی شده در کشور همه ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر از مناطق سرد شمالی سیبری و سایر کشورهاست، به عنوان زیستگاه طبیعی و قابل اتکای محیط زیستی اردبیل محسوب شده و از آوازه‌ای جهانی نیز برخوردار است.

ششم اسفند سال 1400 بود که امام جمعه اردبیل صراحتا اعلام کرد هر اداره‌ای در شورابیل ساخت و ساز کند خودم آن را تخریب خواهم کرد و چشم شهر را کور نکنید‌.

هم اکنون و در آخرین روزهای فروردین 1403 و از بدِ ماجرا، داستان ساخت و ساز در شورابیل به شکلی دیگر و با عنوان مقدسات در حال انجام است. آن هم در شرایطی که حریم دریاچه شورابیل و خیابان‌های اطراف آن پر از نمازخانه، مسجد و مکان‌های فرهنگی، مذهبی است. مسجدی که هم اکنون کار ابتدایی آن نیز شروع شده و در حال بتن ریزی فونداسیون است.

مسجد و نمازخانه های متعدد در شورابیل

نگاهی می اندازیم به مسجد یا نمازخانه های موجود در دریاچه شورابیل. مسجد شیرانیان الغدیر در جنب مجتمع شوراسنتر، مسجد شهرک کوثر، استقرار نمازخانه‌های متعدد در ضلع های مختلف دریاچه، مکان بسیاربزرگ 8 هکتاری تحت مدیریت سازمان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و وجود نمازخانه در این مرکز در بهترین نقطه شورابیل از سمت تپه نادری، وجود مزار شهدای گمنام چسبیده به دریاچه شورابیل و  استقرار داربست و تکیه‌های مذهبی در برخی مناسبت‌ها که هر یک می تواند به عنوان محل عبادت شهروندان و گردشگران انتخاب شود.

عکسی از ساخت و ساز در تالاب شورابیل

حال بایستی متولیان این تصمیم پاسخ دهند که دلیل ایجاد مسجد با وجود زیرساخت‌های متعدد مذهبی آن هم در زیستگاه طبیعی و قابل اتکای محیط زیستی چیست؟ با چه دیدگاه کارشناسی این تصمیم گرفته شده و آیا بازخورد منفی این اتفاق در بین مردم، از فواید ساخت یک عبادتگاه بیشتر نخواهد بود؟

مسجدی که قرار است توسط بنیاد حفظ نشر و ارزش های دفاع مقدس بنا شود، برای آحاد مردم، بیشتر قدرت دافعه خواهد داشت تا جاذبه. چرا که عموم شهروندان اهمیت حفظ چنین تالابهایی به دور از ساخت و ساز را بهتر از هر کسی می دانند.

پیشنهاد به بنیاد دفاع مقدس: جای ساخت مسجد، نهال کاری با پلاک شهدا کنید

بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس می‌تواند در یک کار ابتکاری در زمینی که قرار بود ساخت و ساز شود و همچنین سایر اراضی تحت مدیریت خود «مساحت حدود 8 هکتاری  در کنار شورابیل» جنگل کاری و نهال کاری گسترده‌ای انجام داده و برای فرهنگسازی و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت نیز پلاک شهدا را روی درختان نصب کند تا با این کار ضمن حفظ ذخیره گاه بزرگ طبیعی دریاچه شورابیل و توسعه فضای سبز و نهال کاری، به هدف ترویج فرهنگ جهاد و شهادت هم نائل آمد.

مرور خاطرات؛ نگاهی به صحبتهای دو سال پیش آیت الله عاملی

آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل در اسفند 1400 متذکر شده بود: اگر ساخت و ساز در کنار شورابیل و داخل رینگ آن انجام شود به کل شهر و اهالی و تالاب آن ظلم می شود و نشان دهنده غباوت و بلادتِ استثنایی متولیان شهر است و اگر این گونه باشد آنها در حفظ امانت خائن هستند. چه کسانی به این فکر هستند؟!!!  اداراتی که زور آنها بسیار زیاد بوده و سایر ادارات از آنها می ترسند. اگر مسئول هم ترسو و هم وابسته به میز خود باشد از ترس خود مجوز ساخت و ساز در کنار این تالاب می دهد.

عاملی امام جمعه اردبیل ادامه داد: از اینجا صراحتا اعلام می کنم در کنار شورابیل اگر اداره ای بخواهد ساختمان سازی کند، من آن ساختمان را با دست خودم ویران کرده و از اهالی محترم اردبیل نیز می خواهم اصل نورانی بودن آتش به اختیار کاملا عمل کنند و اجازه ندهند چشم شهر شما را کور کنند.

نیاز به ورود مجدد سریع پدر معنوی اردبیل برای پیشگیری از ساخت و ساز

حال از امام جمعه شجاع اردبیل که همیشه در برنامه‌های زیست محیطی پیشگام هستند تقاضامندیم با ورود سریع به این موضوع، توصیه های لازم برای پرهیز از مسجدسازی و احداث هر گونه بنای دیگر را بدهند.

با همه این تفاسیر، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی اگر اجماع بر ساخت مسجد در کنار تالاب دارند، می‌توانند مسجد را در همان محوطه  بسیار بزرگ باغ موزه احداث نمایند. با این اتفاق یک یادآوری به سایر ادارات و دستگاه های پرزور اجرایی هم خواهد شد که فکر احداث مجتمع های رفاهی برای کارکنان خود یا سایر کاربری ها را در حریم تالاب شورابیل از ذهن خود بیرون کنند.

یادداشت: حامد مصطفائی آگاه – خبرنگار و فعال محیط زیست

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.