تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر : 1532

مدیرکل منابع طبیعی اردبیل تأکید کرد

برخورد قانونی با خودروهای آفرود در مناطق جنگلی و طبیعت اردبیل

برخورد قانونی با خودروهای آفرود در مناطق جنگلی و طبیعت اردبیل
مدیرکل منابع طبیعی اردبیل از انجام برخورد قانونی با آفرودسواران که طبیعت و مناطق جنگلی بکر استان اردبیل را نابود می کنند، خبر داد.

محمود قلی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اعلام کرد: طی هماهنگی با مراجع انتظامی و قضایی با آفرودسواران که مناطق جنگلی و طبیعت استان اردبیل را به نابودی می کشانند برخورد قانونی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: تردد ماشین های آفرود به صورت گروهی با انجام روش و بازی های هیجانی به فشرده شدن خاک، فرسایش آن در دراز مدت، نابودی پوشش گیاهی، پایین آمدن نفوذپذیری آب به خاک، عدم زادآوری گیاه و درختان مناطق جنگلی و طبیعی و همچنین نشستن گرد و خاک بر اندام گیاهی در کنار آلودگی صوتی منجر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: تعداد زیادی از گونه های جنگلی مانند درختچه، نهال و گونه های گیاهی در زیر چرخ ماشین های آفرود له و نابود شده و پوشش گیاهی با عبور این ماشین ها نابود می شود. همچنین ردّ عبور ماشین های آفرود بر زمین باقی مانده و با بارش برف و باران بخش های آسیب دیده حالتی گالی شکل را به خود می بیند.

قلی زاده از عبور آفرودسواران در مناطق جنگلی به عنوان تهدیدی جدی برای حیات وحش نیز یاد کرد و یادآور شد: عبور آفرودسواران در طبیعت و جنگل ها به ترس و وحشت حیوانات و حیات وحش منجر شده و به رانده شدن گونه های جانوری به مکان های خارج از زیستگاه طبیعی و ناامن می انجامد.

به گفته قلی زاده مراتع جزو ثروت ملی محسوب می شوند و بهره برداری اصولی همراه با نگهداری صحیح از آن جزو وظایف عمومی همه محسوب می شود و هر گونه سهل انگاری در حفاظت از آن برای آیندگان مشکل آفرین می شود.

وی از آماده باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در ایام تعطیلات عید نوروز نیز اشاره کرد و افزود: عموم مردم با مشاهده هر گونه موارد نقض قوانین در کنار مواردی همچون تخریب و تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه های طبیعی ملی و آتش سوزی و … مراتب را به تلفن 139 و 1504 گزارش نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.